loading...
دنیای فیلم و سریال
admin بازدید : 276 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

 

اینترنت، زمانی واژه­ای جدید و ناآشنا بود و تنها گروهی از متخصصان با آن سر و کار داشتند. اما برخلاف رسانه­های دیگر نظیر رادیو، تلویزیون و…، به زمان کم‏تری برای اثبات خود نیاز داشت و به سرعت وارد زندگی روزمره مردم بسیاری شد و اینک به پدیده­ای عادی تبدیل شده است. اینترنت در حال حاضر منبع بزرگ اطلاعات است و هر­روز حجیم و حجیم­تر می‌شود.

هم­اکنون میلیارد­ها صفحه دارای اطلاعات فراوانی از موضوعات متنوع، روی سرورهای مختلف جا خوش کرده­اند و این در حالی است که ساده شدن پروسه انتشار محتوا در وب، گسترش وبلاگ­ها، توجه سایت­ها به مفاهیم نوینی همچون وب­ ۲٫۰ به طور فزاینده­ای همچنان به گسترش حجم اطلاعات موجود دامن می­زند. نرخ رشد اطلاعات در آن حد است که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی­تر از نبود آن است. در واقع بسیاری از افراد در این حجم بالای اطلاعات گم می­شوند و راه به جایی نمی­برند.
وب به عنوان بخش جذاب اینترنت، روی سخن ما در این مقاله است. اکنون چالش عمده کاربران وب، دستیابی به اطلاعات است. به عبارت­ دیگر اگر کاربری به دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه‌ی وب را باید بخواند؟ از میان بی­شمار صفحه­ موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده می­سازد؟ اگر سایتی باشد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند، حتماً مورد توجه خواهد بود. این­گونه سایتی در واقع نقش راهنمای سایت­ها را به عهده خواهد گرفت. خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آن را با نام “موتور جستجو” می­شناسیم.
موتور جستجو سایتی است که به کاربران کمک می­کند تا اطلاعات مورد نیاز موجود در سایت­های دیگر را بیابد. این سایت با گرفتن چند کلمه از کاربر، فهرستی از سایت­ها را به وی نشان می­دهد که به موضوع مورد جستجوی او مرتبط هستند.
با استناد به آمار منتشر شده، افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجو آغاز می‌کنند و مراجعه به آن‏ها چنان عادی شده است که جستجو و کار با موتورهای جستجو، دومین کاربری کاربران در دنیای وب بعد از فرستادن و دریافت­کردن ایمیل، به شمار می­رود.
با گذشت زمان، هر چه بر محبوبیت وب افزوده می­گردد، نیاز به بایگانی­کردن اطلاعات آن نیز بیش‏تر می‌شود. موتور جستجو نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده، در کم‏ترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وب بدون موتور جستجو، تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست می‌یافت، زیرا وب به کمک موتور جستجو رسانه‏ای قابل استفاده برای همه شده است. از هیچ­کس توقع نمی‌رود که تعداد زیادی از آدرس­های وب را به یاد داشته باشد اما می­توان نوشتن و جستجوی چند کلمه را از آن‏ها توقع داشت.
آن چه که موتورهای جستجو انجام می­دهند، با درجه­های متفاوتی از موفقیت، فراهم آوردن یک وسیله ساده جستجو است. وقتی که یک کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجو فهرستی از سایت­ها را که ممکن است تعداد آن‏ها از چند مورد تا چند میلیارد متغیر باشد، به وی ارائه می‌کند. سایت­هایی که موتور جستجو به عنوان نتایج جستجوی خود ارائه می‌کند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده، لیست می‌شوند. به این ترتیب سایتی به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی می­ شود که مرتبط­ ترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجو است.
دقیق و مرتبط­ بودن نتایج جستجو، چیزی­ است که کاربران وب همواره از موتورهای جستجو انتظار دارند. هرچه نتایج جستجوی یک موتور جستجو دقیق­تر و مرتبط­تر باشد، محبوب­­تر خواهد بود و بنابراین کاربران بیش‏تری به آن مراجعه خواهند کرد.
نکته جالب این است که اگر در تمام موتورهای جستجو، عبارت یکسانی جستجو شود، هیچ کدام از آن‏ها نتایج یکسانی ارائه نمی‌دهند و با نتایج کاملاً متفاوتی روبرو می‌شویم. تفاوت در ارائه نتایج در موتورهای جستجو از تفاوت آن‏ها در الگوریتم ، پایگاه داده و میزان فضول­ بودن بخش جمع­آوری داده آن‏ها ناشی می‌شود. حتی اگر همه آن‏ها از پایگاه داده یکسانی نیز استفاده کنند، بازهم نتایج جستجو متفاوت خواهد بود.
هر موتور جستجو، برای رده‌بندی صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده می‌کند که بسیار محرمانه است. الگوریتم مجموعه­ای از دستورالعمل­هاست که ترتیب قرار گرفتن سایت­ها را در خروجی موتور جستجو مشخص می­کند.
برای این که سایت­ها با هم مقایسه شده و بر حسب میزان ارتباط با موضوع مورد جستجو مرتب شوند، موتور جستجو الگوریتم را بر مجموعه‌ای از پارامترها (فاکتورها) اعمال می‌کند. پارامترهای مورد توجه موتور جستجوهای نیز همانند الگوریتم آن‏ها ناشناخته است و این ناشناخته­ها جذابیت دنیای موتورهای جستجو را دو­چندان می‌کند.
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2950
  • کل نظرات : 558
  • افراد آنلاین : 31
  • تعداد اعضا : 397
  • آی پی امروز : 178
  • آی پی دیروز : 153
  • بازدید امروز : 449
  • باردید دیروز : 435
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,365
  • بازدید ماه : 13,209
  • بازدید سال : 127,417
  • بازدید کلی : 3,962,880
  • کدهای اختصاصی
    پرتال تفریحی خبری کُردپاتوق . چت روم کردپاتوق . فیلم موزیک مستند
    جدیدترین ها