loading...
دنیای فیلم و سریال
فرهاد بازدید : 330 سه شنبه 07 بهمن 1393 نظرات (0)


معرفی شهرستان های (سیستان بلوچستان)

زاهدان :
شهرستان زاهدان داراي مساحتي بالغ بر 13،152 كيلومترمربع است. از شمال به استان خراسان جنوبي، از شمال شرق به شهرستان زابل از غرب به استان كرمان، از جنوب به خاش و ايرانشهر ، از شرق به كشورهاي افغانستان و پاكستان محدود مي باشد.فاصله اين شهرستان تا پايتخت 1605 كيلومتر مي باشد، نام قديم آن دزدآب كه در سال 1315 به زاهدان تغيير نام پيدا كرده است ، داراي 4 بخش مركزي ، ميرجاوه، كورين، نصرت آباد و سه شهر زاهدان ،ميرجاوه و نصرت آباد و هشت دهستان به نام هاي حرمك،مركزي،لاريز،شورو،ميرجاوه،نصرت آباد، دومك و كورين است. روستاهاي هدف گردشگري زاهدان،جون آباد، حرمك و چشمه زيارت مي باشد.
زابل:
شهرستان زابل با حدود 329،317 نفر جمعيت در جنوب خاوري ايران و شمال استان با مساحتي بالغ بر 252، 14 كيلومتر مربع است .و براساس آخرين تقسيماات كشور داراي 3 بخش شيب آب،پشت آب و مركزي ،4شهرمحمدآباد،اديمي،بنجار و زابل، همچنين 13 دهستان و حدود937 روستا مي باشد.روستاهاي دولت آباد،بزي و فيروزه اي روستاهاي هدف گردشگري زابل مي باشند.

 
زهك:
شهرستان زهك با وسعتي حدود 945 كيلومترمربع و جمعيت 462، 71 در قسمت جنوب شرقي شهرستان زابل واقع شده است داراي دو بخش جزيك و مركزي و يك شهر زهك و چهار دهستان است، روستاهاي هدف گردشگري خمك، دشتك،كندرك و كمك مي باشند.
خاش:
شهرستان خاش با وسعتي حدود 23،105 كيلومترمربع در ضلع جنوبي كوه تفتان و در فاصله 175 كيلومتري از مركز استان واقع شده است . اين شهرستان جزء مناطق سردسير استان است. خاش به گويش بلوچي يعني خوش آب و هوا و از زبان پهلوي گرفته شده است و تلفظ آن خواش مي باشد. داراي سه بخش مركزي ايرندگان و نوك آباد و دو شهر خاش و نوك آباد و يازده دهستان مي باشد.روستاهاي هدف گردشگري شهرستان خاش، تمندان، سنگان،آبخوان،گوهركوه،چاهوك،گواتامگ و كندزرد است.
ايرانشهر:
شهرستان ايرانشهر با مساحت 30،230 كيلومترمربع و جمعيت 213،090 نفر داراي 3 شهر بزمان ،بمپور و ايرانشهر،4 بخش بزمان، بمپور، جلگه چاه هاشم و مركزي و 10 دهستان مي باشد.از شمال به شهرستان زاهدان از شمال شرق به شهرستان خاش،از غرب به بم و جيرفت،ازشرق به سراوان ، از جنوب به نيكشهر و از جنوب شرق به شهرستان سرباز محدود مي گردد.فاصله اين شهرستان تا مركز استان 350 كيلومتر است . در گذشته پره يا فهرج نام داشته و مركز سياسي بلوچستان بوده است .روستاهاي هدف گردشگري اين شهرستان كاسكين،دامن،مادرمكسان و كسك مي باشد.
سراوان :
شهرستان سراوان با وسعتي حدود 23،880كيلومترمربع با سابقه اي تاريخي و تمدني بسيار كهن،شرقي ترين شهرستان استان سيستان وبلوچستان است كه در فاصله 340 كيلومتري از مركز استان واقع شده فاصله آن تا پايتخت 1925 كيلومتر است اين شهرستان از شرق و جنوب به كشور پاكستان و از غرب به شهرستان ايرانشهر و از جنوب غربي به شهرستان سرباز و از شمال به شهرستان خاش محدود مي شود. داراي اقليم گرم و خشك و از نقاط خوش آب و هوا و حاصلخيز مي باشد.سراوان تا قبل از سال 1305 ه.ش روستايي به نام شستون بوده و به تدريج توسعه و به سراوان تغيير نام داده است روستاهاي بم پشت،كله گان و بنكر روستاهاي هدف گردشگري سراوان مي باشند.
 
نيكشهر:
در قسمت مركزي بلوچستان ودر فاصله 715 كيلومتري جنوب زاهدان واقع شده است .مساحت آن 22،280 كيلومترمربع مي باشد.بخش هاي آن عبارتند از بنت،فنوج،قصرقند،لاشار و مركزي و شهرهاي آن عبارتند از بنت،فنوج،قصرقند،اسپكه و نيكشهر.اين شهرستان داراي 15 دهستان مي باشد.روستاهاي پاسك،پشت كلات ،مگون،چابهار،بل پير،مورتي و بنت روستاهاي هدف گردشگري اين شهرستان هستند.
سرباز:
شهرستان سرباز با وسعتي حدود 8،594 كيلومترمربع به مركزيت شهر راسك از شمال با شهرستان هاي سراوان و ايرانشهر از شرق با كشور پاكستان از جنوب با شهرستان چابهارو از غرب با شهرستان نيكشهر همجوار است.سرباز داراي سه بخش راسك،سرباز و فيروزآباد مي باشد.روستاهاي كوه ميتك،پتان،پشامگ،فيروزآباد و كوه ون روستاهاي هدف گردشگري اين شهرستان مي باشند.
چابهار:
شهرستان چابهار با وسعتي حدود 13،162 كيلومترمربع در جنوب استان واقع شده است فاصله آن تا مركز استان 756 كيلومترمي باشد و به دليل نزديكي با مدار راس السرطان و درياي عمان درتمام فصول سال داراي آب و هواي معتدل است.اين شهرستان از شمال به سربازو نيكشهر از غرب به جاسك در استان هرمزگان از جنوب به درياي عمان و از شرق به پاكستان محدود مي گردد.شهر و بندر چابهار در جنوب شرق كشور و در گوشه خاوري كرانه هاي درياي عمان قرار دارد روستاهاي بريس،گواتر،پسابندر،رمين،عوركي بزرگ و آبكان روستاهاي هدف گردشگري مي باشند.
دلگان :
شهرستان دلگان به مركزيت شهر گلمورتي از تركيب بخش مركزي به مركزيت شهر گلمورتي و جلگه هاشم به مركزيت چگرد تشكيل شده است،داراي جمعيتي بالغ بر 52948 نفر مي باشد.
كنارك:
شهرستان كنارك با وسعتي حدود 11،567 كيلومترمربع داراي جمعيت 67،582 نفر كه 42،139 نفر روستايي مي باشد.داراي دو بخش زرآبادو كنارك و يك شهر كنارك مي باشد، روستاهاي انگورآباد،تنگ،چگردان لاش،كران و كهير روستاهاي هدف گردشگري مي باشند.
زابلي:
شهرستان زابلي به مركزيت شهر زابلي از تركيب بخش زابلي و بخش آشار تشكيل شده است . داراي جمعيتي بالغ بر 47605 نفر مي باشد.از جاذبه هاي طبيعي منطقه مي توان به منطقه جنگلي بيرك اشاره نمود.مساحت منطقه مذكور73217 هكتار مي باشد.فلور گياهي منطقه زيتون وحشي،بادام كوهي،بنه،كشور و اژن مي باشد.اين منطقه داراي سمور سنگي،خرس سياه،قوچ،ميش و بز مي باشد و از نظر زيستگاه پلنگ و خرس از ارزش بالايي برخوردار است.
سيب سوران :
شهرستان سيب سوران به مركزيت شهر سوران از تركيب بخش مركزي و هيدوچ تشكيل شده است و داراي جمعيتي بالغ بر 61507 نفر مي باشد. اين شهرستان داراي آثار تاريخي متعددي مي باشد كه از جمله آن ها مي توان به قلعه سب و كنت اشاره نمود.
هيرمند:
شهرستان هيرمند با وسعت 1100 كيلومتر مربع،در منتهي اليه جنوب شرقي ايران قرار گرفته است.مركز شهرستان،شهر دوست محمد مي باشد.شامل 2 بخش مركزي و قرقري و با 5 دهستان مي باشد.اين شهرستان جمعيتي حدود 74273 نفر را در خود جاي داده است . درياچه (تالاب) معروف و بين المللي هامون كه قسمت هايي از شمال منطقه را پوشانده است.همچنين جاده قديمي و تاريخي ابريشم كه نقش تاثيرگذاري در اقتصاد آسياي شرقي داشته و كليد اتصال بين قاره اي است،دراين شهرستان قرار گرفته است.رودخانه هاي معروف كلمير و شيردل نيز چون رگ حياتي دشت هاي اين شهرستان را آبياري مي نمايد، اين دو رودآب خود را از هيرمند مي گيرند.
 

برگرفته از سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان سيستان وبلوچستان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2950
  • کل نظرات : 558
  • افراد آنلاین : 55
  • تعداد اعضا : 397
  • آی پی امروز : 373
  • آی پی دیروز : 153
  • بازدید امروز : 1,265
  • باردید دیروز : 435
  • گوگل امروز : 15
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 3,181
  • بازدید ماه : 14,025
  • بازدید سال : 128,233
  • بازدید کلی : 3,963,696
  • کدهای اختصاصی
    پرتال تفریحی خبری کُردپاتوق . چت روم کردپاتوق . فیلم موزیک مستند
    جدیدترین ها